Jak načerpat ztracenou rovnováhu po svátcích?

2.1.2020 #TOP články

Trávicí problémy trápí většinu z nás. Občas zkrátka sníme něco v množství, které naše tělo již nezpracuje. Přestože v průběhu roku se složení jídelníčku věnujeme, během svátků většinou povolíme. Dovolíme si množství a kombinace, které by jindy neprošly. Jak tedy pomoci našemu tělu znovu načerpat ztracenou rovnováhu?

4 základní pravidla zdravého stravování

  • přijímat přiměřený počet kalorií a dostatek živin, minerálních látek a vitamínů
  • udržovat si přiměřenou hmotnost bez výkyvů
  • jíst v klidu a pravidelně několikrát denně menší porce, jídlo dostatečně kousat, nepřejídat se a ani nedržet hladovku
  • věnovat pozornost přípravě pokrmů, před smažením raději upřednostňovat vaření a dušení

Více zeleniny, ovoce a dostatek vlákniny

V každém jídelníčku by neměly chybět potraviny s vysokým množstvím vlákniny, vitamínů a minerálů.

  • modré hrozny, borůvky, ostružiny
  • červená řepa
  • zelené fazole, artyčok, ředkvička, salátová čekanka
  • kopřiva, řeřicha setá, medvědí česnek
  • celozrnné obiloviny
  • ostropestřec mariánský, kurkuma, vápník, hořčík, komplex vitamínů B, vitamin E a selen

Jak se správně stravovat?

Nezbytné je ze stravy vyloučit jídla bohatá na tuky. Během přípravy vašich oblíbených jídel zapomeňte na ztužené tuky. Povoleny jsou kvalitní jednodruhové oleje a rostlinná másla. Doporučujeme kvalitní olivový olej, ale vždy v malém množství. Z technologických postupů je povoleno vaření, dušení nebo vaření na páře. Nezbytné je vyloučit smažení. Nezapomínejte ani na dostatečnou fyzickou aktivitu a důležité je také zvýšit množství vlákniny ve stravě.

Jak na přípravu masa?

Svá kuřecí křidýlka, stehýnka či prsa byste měli opékat na sucho, podlévat vodou nebo vývarem a dále upravovat. Nikdy nepoužívejte k přípravě tuk. Vybírejte si libové kousky, bílé drůbeží maso, ryby a ochutnat můžete i divočinu. Zkuste se alespoň při své dietě vyhnout ovaru, tučným vepřovým žebrům a dalším pochoutkám, které znáte z domu a dětství.

Zapojte do svého jídelníčku acidofilní mléka a bylinkové čaje

Vyhýbejte se krémovým smetanovým sýrům a sýrům s pikantní příchutí. Vhodné jsou pro vás kefíry, acidofilní mléka a nízkotučné tvarohy. Samozřejmě můžete vyzkoušet i jogurty či probiotické produkty TOPNATUR. Vhodné jsou také bylinkové čaje, třeba směs tvořená natí řepíku, přesličky či žebříčku. Dále se dle tolerance mohou popíjet ředěné džusy, minerální vody a ovocné šťávy. Nevhodná je silná káva a sycené nápoje.