Rozhovor měsíce: Český IronMan radí jak na vyvážené stravování

19.1.2020 #TOP články

V rozhovoru měsíce s TOPNATUR jsme vyzpovídali Mgr. Milana Mervu, osobního trenéra ve zlínském fitness Vita Sana Clubu, které se umístilo jako jedno z nejlepších fitness center v ČR v žebříčku časopisu Forbes. Jedním z Milanových největších úspěchů je kvalifikace na mistrovství světa v dlouhém triatlonu Ironman na Hawaii. Milan dohlíží na své klienty jak z hlediska cvičebního plánu, tak vytváří stravovací režim stanovený dle osobních konzultací a fyziologických analýz.

Od Vašich klientů víme, že jste expertem na zdravé a nutričně vyvážené stravování a nejste propagátor drastických diet. Jak dlouho se zabýváte zdravou stravou? Věnoval jste se výživě i na vysoké škole v Olomouci?

Sportu se věnuji od předškolního věku, protože pohyb je jednoduše jednou z mých velkých vášní. Další mojí velkou vášní je jídlo a již na základní škole jsem se zabýval možnostmi stravování. Po střední škole má cesta směřovala na vysokou školu Univerzity Palackého v Olomouci, kde jsem prohluboval znalosti fyziologie a anatomie člověka. Právě magisterské studium jsem zakončil rozsáhlou diplomovou prací o výživě člověka s názvem: Dietní režimy studentů FTK, čímž jsem vlastně odpověděl na Vaši otázku, zda jsem se věnoval výživě na vysoké škole.

Nacházíme se v období, kdy většina žen i mužů shazuje kila po náročných svátcích a začíná tvarovat postavy do plavek. Znáte nějaký rychlý způsob, jak v krátké době shodit kila, ale zároveň zabránit jojo efektu?

Rychlý způsob může být, ve spojení s jojo efektem, relativní pojem. Protože rychlost reakce organismu na hubnutí se u mnohých lidí liší.

Obecně existují rychlé způsoby, jak kila shodit. Např. ketodieta, sacharidové vlny, specializované veganské stravování. Tyto způsoby jsou opravdu pro redukci hmotnosti velmi účinné.  Pro mnohé lidi ovšem nejsou dlouhodobě udržitelné, což směřuje k jojo efektu.

Vrátím se k podstatě odpovědi. Podstatou rychlého hubnutí s výsledkem dlouhodobého udržení cílové hmotnosti je vybalancované stravování. Tedy zachovat balanc a pestrost makroživin (sacharidů, bílkovin a tuků) a optimalizovat množství mikroživin (vitamínů a minerálních látek). A to nejen v každém jídle, ale i v jednom dni, týdnu, měsíci.  Ve spojení s pohybovou aktivitou vytrvalostního charakteru 4x týdně 90 min je tento způsob velmi účinný. Obecné nastavení ode mě nečekejte. Vnímám každého člověka jako originál a mým přáním je, aby se tak vnímali i ostatní. Jsem svědkem toho, že pokud člověk začne své metabolické potřeby vnímat, pak může dosahovat, pro něj, až neuvěřitelných výsledků.

Dokázal byste vyjmenovat 5 potravin, které sice nejsou dietní, přesto nám mohou pomoci s hubnutím? Používáte tyto suroviny, které jsou vhodným zdrojem energie, při tvorbě stravovacího režimu svých klientů?

Vepřové maso, sádlo, máslo, rostlinné oleje a ořechové másla, tučný jogurt.

Tyto potraviny zařazuji do stravovacích plánů často. Totiž není podstatné, jakou potravinu do jídelníčku zařadíte. Podstatné je množství potraviny a četnost konzumace v jednom dni, týdnu, měsíci.

Proč není vhodné vyřazovat cukry z jídelníčku?

Cukry, jinými slovy sacharidy, jsou podstatným zdrojem energie pro člověka.

Zkoušel jste již naši novinku spékané MÜSLI SRDCEM? Müsli obsahuje velké množství ořechů a semínek, které jsou vhodným zdrojem energie. Co na toto prémiové müsli říkáte?

Společně s moji ženou jsme vytvořili třítýdenní cyklus vybalancovaného stravování a Musli srdcem je jeho součásti.  Díky obsahu ořechů a semínek müsli, doplňujeme řecký jogurt s 0 % živočišných tuků o tuky rostlinné. Jsme překvapeni jeho rychlou vstřebatelností před pohybovou aktivitou.

Zařadil byste müsli do jídelníčku svých klientů? Doporučujete jej k přípravě snídaně nebo spíš jako svačinu po cvičení?

Ano, müsli do jídelničku klientu zařazujeme. Doporučujeme jej k přípravě snídaní i dopoledních svačin před i po cvičení. Záleží na charakteru pohybové aktivity a metabolických potřebách klienta.